Muziek

Periode 1 & 2
Voor het vak muziek, moesten in een groepje een videoclip maken van een kinderliedje, wat in eigen-wijs terug te vinden is.
Wij hadden gekozen voor ''Hoepel op Jack'', de Engelse versie d´r van Hit the road Jack.
Hier kunt u de videoclip bekijken via Youtube.
Het was een leuke opdracht, vooral om jezelf terug te horen.

Onderaan de pagina vindt u de feedback formulieren van mijn medestudenten.

Verder heb ik in deze periodes een muziekactiviteit geven wat aansloot bij het bijbelverhaal vanuit trefwoord van die betreffende dag het lied heette: 'voor mij is geluk'
Hier kan je het lied beluisteren via youtube.

Periode 3 & 4
Op 19-04-12 gaf ik een muziekles aan groep 6a. Deze les ging over het luisteren naar muziek en de daarbij behorende instrumenten herkennen, het liedje wat daarbij hoorde was eje Kalo uit Meesters in muziek., 2009, p. 205. We hebben daarnaast ook nog geluisterd naar echte afrikaanse muziek.

Hierbij mijn lesvoorbereiding van muziek.
Hierbij de feedback van een vakdocent van de marnix, Sjoerd Meijer.

* Het lesbegeleidingsformulier is niet ingevuld op een lesbegeleidingsformulier.

Bronnen
1.3.5,Het KVB-model, Van der Lei e.a., 2004, p.23.
KVB-model
Klank: We gingen eerst goed luisteren naar het lied Eje Kalo, daarbij had  Bronnen ik opgedragen wat voor instrumenten je hoort, en als specifiek de naam van het instrument. Ze wisten ieder geval wel dat het een slaginstrument was. Djembé erbij gehaald, laten horen en nog eens naar het leid geluisterd. Nu hoorden ze duidelijk de djembé terug. 

Vorm: We hebben eerst het lied besproken, zodat ze het goed zingen. Doordat er een herhaling in het lied zat, een leerling gevraagd  die het eerste op de djembé zou willen spelen, waarna de klas dan de herhaling speelt door met de handen op de tafels te slaan.
Betekenis: Afrika is voor de meeste leerlingen nog onbekend, maar ik merkte aan de leerlingen dat ze toch aansprak. Mede doordat ze graag op de djembé wilden spelen. Ik had uitgelegd dat de Afrikaanse mensen bij verschillende gelegenheden een liedje zingen, zo ook als ze gaan slapen, vertelt dat dit een slaapliedje is. Wanneer ze gaan slapen, kunnen ze dit liedje gaan zingen of laten zingen.
2.3.4, Aanleren van een lied, fasering, Van der Lei e.a., 2004, p.42-47.
in de introductiefase legde ik uit dat we vandaag een afrikaans liedje gingen leren.
Bij topo zitten ze nog pas in Nederland, maar ik was toch wel benieuwd hoever het geografisch besef al was(zone van naaste ontwikkeling), de meesten wisten al waar het continent lag en sommige wisten zelf een aantal landen op te noemen, laten zien op het digibord met google earth.Vetelt dat het in Afrika heel gebruikelijk is om overal een lied bij te zingen, zo hebben ze net als wij die kennen, slaapliedjes! Wij gaan vandaag een slaapliedje leren. Eje Kalo

In de aanleerfase heb ik een luistervraag meegegeven aan de leerlingen. Het was in eerste instantie welke instrumenten aanbod kwamen. toen dat eenmaal bekend was, gingen we nog een keer luisteren of we ook daadwerkelijk de Djembé te onderscheiden was. Ik heb de woorden eerst op het digibord geschreven en eerst zelf uitgesproken, daarna de leerlingen. Volgens muziekmeester kost het aanleren van het lied het meeste tijd, dit kan je daarom vesnellen om bijvoorbeeld een danspassen bij te doen of mee te klappen met ritme van het lied. Hierdoor maak je ze namelijk ook bewust van de lengte van de rust in het lied
Het lied heb zelf eerst voor gedaan. hierna mochten de leerlingen ook meezingen en tenslotte heb ik de intrumenten erbij gehaald.

In de afsluitingsfase heb ik een spelvorm gedaan waarbij ik zelf eerst een ander ritme voordeed op het lied Eje Kalo, de leerlingen deden dat dan na. Vervolgens mochten de leerlingen wie een ritme had het voordoen(op de Djembé), zodat de rest wat de groep het weer na kon doen.

3.4.2, Reageren op de muziek, Van der Lei e.a., 2004, p.73.
Ik merkte dat de kinderen op leuk reageerde in eerste instatie op het lied eje kalo en daarna op de Afrikaanse muziek, zo wilden ze gelijk meezingen met het lied, sommige zag je helemaal meebewegen met het ritme van de muziek. Je kon echt aan de bewegingen van de leerlingen zien dat het iets met hen deed.

Feedbackformulieren van mijn medestudenten



Geen opmerkingen:

Een reactie posten